کود ماهی مایع

کود ماهی مایع چیست؟ + 2 مزیت اصلی

کود ماهی مایع یک محلول غنی از مواد مغذی ارگانیک است که از فرآیند تجزیه ضایعات ماهی، استخوان‌ها و سایر محصولات جانبی به دست می آید. به طور فزاینده‌ای در بین باغبان‌های خانگی و کشاورزان حرفه ای محبوب شده است، زیرا مزایای بی شماری برای گیاهان و خاک به طور یکسان ارائه می‌دهد.

کود ماهی مایع، به ساده‌ترین عبارت، یک بمب ارگانیک پر از مواد مغذی است که از بقایای ماهی به دست می‌آید.

از این کود اغلب در باغبانی و کشاورزی به دلیل بالا بودن مواد مغذی، به ویژه نیتروژن، فسفر و پتاسیم، به عنوان یک اصلاح کننده خاک استفاده می‌شود.

ترکیب کود ماهی مایع

کود ماهی مایع از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری تشکیل شده است که برای رشد سالم گیاه حیاتی هستند. این مواد مغذی عبارتند از:

  1. نیتروژن (N): یک عنصر کلیدی که باعث رشد برگ و ساقه می شود، نیتروژن برای تولید کلروفیل، که مسئول فتوسنتز در گیاهان است، ضروری است.
  2. فسفر (P): یکی از اجزای مهم ATP، فسفر برای انتقال انرژی در گیاهان و همچنین رشد ریشه و میوه دهی بسیار مهم است.
  3. پتاسیم (K): پتاسیم به دلیل نقشش در تنظیم تعادل آب و ترویج سنتز پروتئین ها شناخته شده است، به قدرت کلی گیاه و مقاومت در برابر بیماری ها کمک می کند.
  4. مواد معدنی کمیاب: اینها ریزمغذی هایی هستند که گیاهان به مقدار کمتری به آنها نیاز دارند، مانند کلسیم، منیزیم و آهن که نقش حیاتی در سلامت گیاه دارند.
  5. اسیدهای آمینه: کود ماهی مایع حاوی طیف وسیعی از اسیدهای آمینه است که بلوک‌های سازنده پروتئین ها هستند و به بهبود سلامت کلی و رشد گیاه کمک می‌کنند.
  6. ویتامین‌ها: کود ماهی منبع غنی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های B کمپلکس است که برای عملکردهای مختلف گیاه بسیار مهم هستند.
  7. آنزیم‌ها: این پروتئین‌ها واکنش‌های شیمیایی را در گیاهان تسریع و جذب موثر مواد مغذی و سلامت کلی را تضمین می‌کنند.

خواص کود ماهی مایع

چیزی که این معجون را به یک فوق ستاره در دنیای باغبانی تبدیل می‌کند، مشخصات مواد مغذی چشمگیر آن است. کود مایع ماهی بیواگری سرشار از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کمیاب مانند کلسیم، منیزیم، گوگرد، کلر و سدیم است. همچنین دارای مقادیر زیادی از ریزمغذی‌های ضروری رشد گیاهان است.

فواید کود ماهی مایع

قدرت کود ماهی مایع در مواد مغذی آن نهفته است. این کود سرشار از مواد مغذی اصلی برای رشد گیاهان از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. همچنین مجموعه‌ای از ریز مغذی ها و اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می کند که به سلامت کلی خاک و گیاهان کمک می‌کند. سایر فواید و مزایای کود ماهی مایع در ادامه آمده است.

  • فتوسنتز گیاه را افزایش می‌دهد.
  • برای تمامی محصولات کشاورزی قابل‌استفاده است.
  • ارگانیک است و مضرات کودهای شیمیایی را ندارد.
  • مصرف کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد.
  • محلول در آب است بنابراین استفاده از آن آسان است.
  • نیتروژن، فسفر و پتاسیم موردنیاز گیاهان را فراهم می‌کند.
  • با تهیه مواد مغذی اولیه، باروری خاک را افزایش می‌دهد.
  • دارای مواد آلی فراوان، اسیدهای آمینه و پروتئین است.
  • برخلاف کودهای شیمیایی، کند رها (Azofer Slow-Release) است و به‌طور آهسته جذب می‌شود.
  • میکروبهای مفید خاک را افزایش داده و موجب زنده شدن خاک می‌شود.
  • با ایجاد تعادل در تأمین عناصر ماکرو و میکرو، موجب مقاومت گیاهان در برابر خشک‌سالی، گرمازدگی، آفات و … می‌شود.
  • متعادل است، به این معنی که حاوی تمام مواد مغذی ضروری است که گیاهان برای رشد سالم به آن نیاز دارند.

زمان استفاده از کود ماهی مایع


برای مصرف کود مایع ماهی می‌توان از ابتدای فصل رشد تا پس از برداشت محصول اقدام نمود. البته استفاده از آن، ‌پس از مرحله برداشت، برای گلخانه و محصولات زراعی ضروری نیست. بهترین زمان استفاده از این کود در زراعت و گلخانه، بعد از سه برگی شدن گیاهان و در باغبانی همراه با بیدار شدن درختان است.

مقدار مصرف کود ماهی مایع

میزان مصرف این کود بسته به نوع گیاه و سن آن متفاوت است:

نوع محصولمیزان مصرف
محصولات باغی20 تا 100 لیتر در هکتار
محصولات زراعی20 تا 80 لیتر در هکتار
گلخانه20 تا 40 لیتر در هر هزار مترمربع
استفاده از کود ماهی مایع

نحوه استفاده از کود ماهی مایع

از کود مایع ماهی می‌توان به صورت کودآبیاری برای انواع مختلف محصولات استفاده نمود. یکی از مزیت‌های اصلی آن، به دلیل مایع بودن، مصرف راحت در تمامی سیستم‌های آبیاری است و به‌سرعت توسط گیاهان شما جذب می‌شود.

بیشتر بخوانید: زمان مصرف کود ماهی

بهترین روش به عواملی مانند مرحله رشد، نوع خاک و زیرساخت های آبیاری موجود بستگی دارد.

کود ماهی مایع را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد که بستگی به نیازهای خاص گیاه و خاک شما دارد. در اینجا چند روش کاربردی رایج آورده شده است:

  1. محلول‌پاشی: کود ماهی مایع را طبق دستورالعمل سازنده رقیق کرده و مستقیماً روی برگ های گیاه اسپری کنید. این روش امکان جذب سریع مواد مغذی را از طریق منافذ برگ فراهم می کند.
  2. خیس کردن خاک: کود ماهی مایع را با آب مخلوط کرده و مستقیماً به خاک اطراف پایه گیاهان بمالید. این روش به غنی سازی خاک با مواد مغذی کمک می کند و حاصلخیزی کلی خاک را بهبود می بخشد.
  3. آبیاری قطره‌ای: کود ماهی مایع را می‌توان به سیستم‌های آبیاری قطره‌ای اضافه کرد و از تامین پایدار مواد مغذی برای گیاهان اطمینان حاصل کرد.
  4. چای کمپوست: کود ماهی مایع را با چای کمپوست مخلوط کنید تا یک محلول غنی از مواد مغذی قوی داشته باشید که می تواند به عنوان خوراک برگی یا خاک شویی استفاده شود.

برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد که می تواند باعث عدم تعادل مواد مغذی شود و به طور بالقوه به گیاهان آسیب برساند، پیروی از دستورالعمل های سازنده برای رقیق سازی و نرخ کاربرد ضروری است.

مزایای اقتصادی استفاده از کود مایع ماهی

در حالی که سرمایه گذاری اولیه در کود ماهی مایع ممکن است بیشتر از سایر کودها باشد، مزایای اقتصادی بلندمدت می تواند قابل توجه باشد. افزایش عملکرد محصول و کاهش اتکا به کودهای مصنوعی می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه کشاورزان شود.

افزایش بازده و سود

کشاورزان می‌توانند با استفاده از کود ماهی مایع، بازدهی و کیفیت محصول خود را افزایش دهند. اینکار به طور مستقیم به افزایش سود منجر می‌شود و اینجاست که کشاوزران تصمیم می‌گیرند که از کود ماهی استفاده کنند.

کود ماهی مایع مرغوب را از کجا بخرم؟

می توانید این کود را به صورت غیرحضوری از فروشگاه اینترنتی پسته رفسنجان خریداری کنید. برای خرید اینترنتی کود ماهی و مشاوره رایگان با کارشناسان کشاورزی زنده تماس بگیرید.

انواع کود مایع ماهی

دو نوع اصلی کود ماهی مایع وجود دارد:

  • کود ماهی هیدرولیز شده: کود ماهی هیدرولیز شده از تجزیه ماهی توسط آنزیم‌ها ساخته می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که مواد مغذی موجود در ماهی بیشتر در اختیار گیاهان قرار گیرد.
  • کود ماهی امولسیون: کود ماهی فشرده با فشار دادن ماهی با استفاده از حرارت تهیه می‌شود. این فرآیند باعث حفظ مواد مغذی ماهی می شود و بوی قوی تری به کود می دهد که در ادامه روش تولید این نوع کود آمده است.

کود ماهی مایع چگونه تولید می‌شود؟

در اینجا یک فرآیند کلی در مورد نحوه تولید آن آمده است:

  1. جمع آوری مواد اولیه: اولین قدم در ساخت کود ماهی، جمع‌آوری ماهی یا قطعاتی از ماهی است که ما استفاده نمی‌کنیم.
  2. آسیاب کردن: مواد ماهی سپس به صورت دوغاب آسیاب می شوند. این مرحله به تجزیه ماهی کمک می کند و پردازش و استخراج مواد مغذی را آسان تر می کند.
  3. عملیات حرارتی : سپس، خمیر ماهی را گرم می‌کنیم. این کار برای کشتن هرگونه باکتری بد و شروع تجزیه ماهی به شکلی که گیاهان بتوانند از آن استفاده کنند، خیلی مهم است.
  4. هضم آنزیمی: بعد از گرم کردن، خمیر ماهی را با آنزیم‌ها مخلوط می‌کنیم. این آنزیم‌ها به تجزیه پروتئین‌ها، چربی‌ها و سایر مواد ماهی به مواد ساده‌تر کمک می‌کنند. این مرحله ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد.
  5. جداسازی: پس از تجزیه، مخلوط را به دو بخش مایع و جامد تقسیم می‌کنیم. قسمت مایع، کود مایع ماهی می‌شود. قسمت جامد را می‌توان برای ساخت پودر ماهی استفاده کرد.
  6. فیلترسازی و تثبیت: قسمت مایع را فیلتر می‌کنیم تا تکه‌های جامد باقی‌مانده را حذف کنیم و ممکن است آن را ثابت کنیم تا تجزیه آن متوقف شود و مواد مغذی آن ثابت بماند.
  7. بسته بندی: بعد از گرم کردن، خمیر ماهی را با آنزیم‌ها مخلوط می‌کنیم. این آنزیم‌ها به تجزیه پروتئین‌ها، چربی‌ها و سایر مواد ماهی به مواد ساده‌تر کمک می‌کنند. این مرحله ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد.
کود ماهی مایع

هشدار

استفاده از کود ماهی مایع بی خطر است، اما رعایت برخی اقدامات ایمنی هنگام استفاده از آن مهم است، از جمله:

  • هنگام استفاده از کود مایع ماهی از دستکش استفاده کنید.
  • از تماس کود ماهی مایع با پوست یا چشم خودداری کنید.
  • اگر کود ماهی مایع روی پوست ریخت، بلافاصله آن را با آب و صابون بشویید.
  • در صورت تماس با چشم، آنها را به مدت 15 دقیقه با آب بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • کود ماهی مایع چیست؟

    کود ماهی مایع، به ساده‌ترین عبارت، یک بمب ارگانیک پر از مواد مغذی است که از بقایای ماهی به دست می آید.

  • انواع کود مایع ماهی چیست؟

     این فرآیندها شامل دو روش هیدرولیز و امولسیون هستند. در روش امولسیون، با استفاده از دستگاه‌های خاص مانند چرخ‌گوشت، ماهی به شکل خمیری یا مایع بسیار غلیظ تبدیل می‌شود. اما در روش هیدرولیز، با استفاده از مواد شیمیایی و آنزیم‌های خاص، ماهی به حالت ریز مولکولی تبدیل‌شده و درنهایت به شکل مایع درمی‌آید.

  • نحوه استفاده از کود ماهی مایع چیست؟

    روش‌های مختلفی برای استفاده از کود ماهی مایع وجود دارد. روش‌های پرطرفدار عبارتند از محلول پاشی، کوددهی از طریق سیستم‌های آبیاری و استفاده مستقیم در خاک.

دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “کود ماهی مایع چیست؟ + 2 مزیت اصلی”

  1. احمد

    ممنونم.بسیار عالی
    مطالب خوبی درباره ی کود ماهی مایع و کود مایع ماهی متوجه شدم.

  2. معین

    سلام قیمت کود ماهی برای درخت پسته چقدر است؟

    1. متخصص کشاورزی

      معین عزیز برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید 09138357585

  3. Reza

    سلام ، من امسال برای اولین بار از کود ماهی مایع استفاده کردم ، امیدوارم که همانطور که شما توضیح دادید ، باشد ،

    1. صادق شمسی

      سلام خسته نباشید. بله همینطور هست امیداوارم راهنمایی ما مفید واقع بشن. جهت خرید عمده کود مایع ماهی به سایت بیو اگری مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *