روش پوساندن کود حیوانی

روش پوساندن کود حیوانی

پوساندن کود حیوانی باعث تبدیل آن به یک منبع غنی از مواد مغذی برای خاک می‌شود. استفاده از کود حیوانی پوسیده می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها، بهبود خصوصیات خاک و افزایش بهره‌برداری گیاهان از مواد مغذی کمک کند. استفاده به موقع و مناسب از این کود در فصل‌های مختلف می‌تواند به دستیابی به بهترین نتایج کمک کند.

فهرست

چرا استفاده از کود حیوانی پوسیده مهم است؟

برای پاسخ به این سوال که چرا استفاده از کود حیوانی پوسیده مهم است؟ و یا اینکه کود حیوانی تازه بهتر است یا کود حیوانی مانده؟ باید توجه داشت که کود حیوانی می‌تواند به دو صورت تازه و مانده (پوسیده) استفاده شود. هر دو نوع کود حیوانی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر تفاوت‌ها، مزایا، و معایب هر دو نوع را بررسی می‌کنیم:

ویژگیکود حیوانی تازهکود حیوانی پوسیده (مانده)
مزایا1. حاوی مقادیر زیادی نیتروژن است.
2. می‌تواند به سرعت فعالیت بیولوژیکی خاک را افزایش دهد.
1. باعث بهبود خصوصیات فیزیکی و بیولوژیکی خاک می‌شود.
2. خطر سوختگی گیاهان کمتر است.
3. مواد مغذی آن به تدریج و به نرخ پایداری به گیاهان منتقل می‌شوند.
4. بوی ناخوشایند کمتری دارد و به خوبی متجزیه شده است.
5. خطر وجود باکتری‌های بیماری‌زا و بذرهای علف‌های هرز در آن کاهش پیدا می‌کند.
معایب1. می‌تواند منابع آلودگی میکروبی، مانند باکتری‌های بیماری‌زا، را به خاک اضافه کند.
2. حاوی بذره‌های علف‌های هرز است.
3. بوی ناخوشایندی دارد.
4. ممکن است باعث سوختگی گیاهان شود اگر به مقدار زیاد استفاده شود.
1. نیاز به فرآیند پوسیدگی و زمان دارد تا آماده شود.
2. مقدار نیتروژن در آن نسبت به کود تازه کمتر است، چرا که بخشی از نیتروژن در طی فرآیند پوسیدگی گازی شده و از بین می‌رود.
مزایا، و معایب کود تازه و پوسیده

اگرچه کود حیوانی تازه مواد مغذی بیشتری دارد، اما به دلیل مزایای برجسته‌ و کاهش خطرهای استفاده از کود تازه، معمولاً کود حیوانی پوسیده توصیه می‌شود. از سوی دیگر، استفاده از کود پوسیده می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و مشکلات ناشی از علف‌های هرز کمک کند.

معایب استفاده از کودهای دامی نپوسیده چیست؟

کودهای دامی نپوسیده، گرچه منابع طبیعی غنی از مواد غذایی هستند، اما استفاده از آنها بدون فرآوری منجر به مسایلی در کشاورزی می‌شود:

  • بذر علف‌های هرز: حدوداً ۲۵ درصد از این بذرها در فضولات حیوانات پیدا می‌شود. اگر کود فرآوری نشده باشد، این بذرها به چالش‌های کشاورزی تبدیل می‌شوند، بخصوص در مزارع زعفران، که با مصرف آب و غذای گیاه رقابت می‌کنند و بذر و بنه زعفران را تضعیف می‌کنند.
  • آفات و بیماری‌ها: با فرآوری کود، می‌توانیم از بین رفتن لاروها، اسپور‌های بیماری‌زا، قارچ‌ها و حشرات بیماری‌زا اطمینان حاصل کنیم، تا کود غنی و سالمی داشته باشیم.
  • خطر باکتری‌های مضر: بعضی از کودهای دامی حاوی باکتری‌های خطرناکی مانند ای کولای و سالمونلا می‌شوند که می‌توانند سلامت انسان را تهدید کنند.
  • آزاد کردن آمونیاک: کودهای تازه موجب آزادسازی سریع مواد آلی می‌شود که به تجمع گاز آمونیاک در اطراف ریشه‌ها منجر می‌شود و ممکن است گیاهان را مسموم کند.
  • نسبت کربن به ازت: در کودهای نپوسیده، این نسبت بالاست و باکتری‌ها نمی‌توانند به خوبی این کودها را تجزیه کنند.
  • کاهش نیتروژن: استفاده از کود نپوسیده موجب می‌شود که باکتری‌ها، نیتروژن موجود در خاک را برای پوسیدگی استفاده کنند، بنابراین مقدار نیتروژن قابل دسترس برای گیاهان کم می شود.
  • افزایش شوری خاک: کودهای نپوسیده ممکن است شوری خاک را افزایش دهند، موجب آسیب به گیاهان و تغییر ساختار خاک شوند.
  • تجمع املاح: کودهای تازه به خاطر وجود ادرار، املاح بیشتری دارند که می‌تواند تعادل اسمزی خاک را تغییر دهد و جذب آب و مواد غذایی توسط گیاهان را مختل کند.

با توجه به این مسایل، توصیه می‌شود که قبل از استفاده از کودهای دامی، آن‌ها را فرآوری و اقدام به پوساندن کود حیوانی کنید.

روش‌های سنتی مانند تهویه و کمپوست‌سازی، چندین هفته یا ماه زمان می‌برند و گاهی نیاز به تجهیزات خاصی دارند. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌ها و فرایندهای جدیدی برای تجزیه سریعتر کود حیوانی طراحی شده‌اند که به طور مؤثر به تجزیه کود در زمان کوتاه‌تر کمک می‌کنند.

پوساندن کود حیوانی

بهترین کود دامی چه خصوصیاتی دارد؟

کود دامی کیفیت بالا، کودی است که به طور کامل تجزیه شده و از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • بدون وجود بذر گیاهان غیر مورد نظر و علف‌های هرز.
  • فاقد مواد معدنی غیرضروری مانند شن و خاک.
  • از نظر بیولوژیکی سالم و بدون وجود اسپور‌های بیماری‌زا و تخم و لارو حشرات مضر.

وقتی کود دامی به طور کامل پوسیده شود، و مراحل پوساندن کود حیوانی کامل انجام شود ارزش کیفی خوبی پیدا می‌کند و برای کشاورزی بسیار مفید است.

چگونه ویژگی‌های یک کود دامی پوسیده شده را تشخیص دهیم؟

کود دامی پوسیده شده، ویژگی‌های متمایزی نسبت به کود تازه دارد:

  • بوی تیز و تند فضولات حیوانی تازه را ندارد و بوی ملایمی دارد.
  • بافت آن نرم و یکدست است.
  • هنگام لمس، حس گرمای ملایمی از داخل آن احساس می‌شود.
  • وزن سبکی دارد ولی حجم آن زیاد است.
  • رنگ آن قهوه‌ای روشن است و هر چه رنگ روشن‌تری داشته باشد، پوسیدگی آن بیشتر است.

با استفاده از این ویژگی‌ها، می‌توان کود دامی با کیفیت بالا را تشخیص داد و از آن در کشاورزی استفاده کرد.

پوساندن کود حیوانی به روش سنتی

پوساندن کود حیوانی به روش سنتی یکی از روش‌های قدیمی است که از زمان‌های دور در میان کشاورزان محبوب بوده است. این روش به وسیلهٔ فرآیندهای بیولوژیکی و در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌ها روی مواد آلی کود دامی، موجب تجزیه آن می‌شود. در این فرآیند، مواد آلی کود به مواد معدنی تبدیل شده و برای گیاهان قابل جذب می‌شود. در زیر به توضیح مراحل پوساندن کود حیوانی به روش سنتی می‌پردازیم:

۱. جمع‌آوری و آماده‌سازی کود:
کود دامی (مانند برگ، کود گاوی، کود مرغی و غیره) را جمع‌آوری کنید.

۲. ساخت توده کود:
کود جمع‌آوری شده را در یک مکان مناسب و روی زمین توده‌ای به ارتفاع حدود ۱ تا ۲ متر تشکیل دهید. اگر می‌توانید، به کود، برگ خراطین یا مواد سلولزی دیگری اضافه کنید تا به فرآیند تجزیه کمک کنید.

۳. مرطوب سازی:
کود باید مرطوب نگه داشته شود، اما نباید خیس باشد. شما می‌توانید با استفاده از آب، کود را مرطوب نگه دارید.

۴. تهویه:
برای فعالیت میکروارگانیسم‌ها نیاز به اکسیژن داریم. به همین دلیل، هر چند روز یک‌بار با چنگال یا ابزار دیگری کود را برگردانید تا تهویه مناسبی داشته باشد.

۵. پوشش:
برای حفظ رطوبت و جلوگیری از نفوذ مواد غیرمطلوب، شما می‌توانید روی توده کود یک پوشش پلاستیکی یا پارچه‌ای بگذارید.

۶. مراقبت و نظارت:
در طول فرآیند پوساندن، دمای توده کود افزایش می‌یابد. این نشان‌دهنده فعالیت میکروارگانیسم‌ها و تجزیه مواد آلی است. دمای واحد پوسانده باید بین ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد باشد.

۷. اتمام فرآیند پوساندن:
پس از ۲ تا ۶ ماه، بسته به شرایط و مواد استفاده شده، کود دامی کاملاً پوسیده و آماده استفاده خواهد بود. کود پوسانده‌شده رنگ قهوه‌ای تیره دارد، بافت نرم و خاکی دارد و بوی ملایمی دارد که به خاک یادآور می‌شود.

از پوساندن کود حیوانی به عنوان یک افزودنی خاک یا کود طبیعی برای گیاهان خود استفاده کنید. این کود حاوی مواد مغذی زیادی است که می‌تواند به رشد گیاهان کمک کند و خاک را غنی‌سازی نماید

مرحلهتوضیحات
جمع‌آوری کودکود حیوانی از محل زندگی دام‌ها جمع‌آوری می‌شود و می‌تواند شامل برگ، کاه، پوسته‌ها و فضولات دام باشد.
تهیه توده کودکود جمع‌آوری‌شده را در یک محل مناسب و خشک توده کنید، دور از مناطق زندگی.
ترکیب و تهویهمواد آلی باید به‌طور منظم برگردانده شوند تا هوا مناسبی در توده کود توزیع شود، همچنین به حفظ حرارت درون توده کمک می‌کند.
پوشاندن تودهتوده کمپوست را با یک پلاستیک یا پارچه مقاوم پوشانده و اطراف آن را با سنگ یا مواد دیگری محکم کنید تا بوی نامطبوع کاهش یابد.
انتظار برای تجزیهکود حیوانی تجزیه می‌شود و به یک ماده غنی برای خاک تبدیل می‌شود، این فرآیند ممکن است چند ماه یا حتی یک سال طول بکشد.
ضدعفونی کود حیوانیدر صورت نیاز این عمل انجام میشود.
آزمایش کودبرای اطمینان و آکاهی از درصد عناصر موجود
استفاده از کودپس از تجزیه‌ی کامل و تبدیل به ماده‌ای نرم و یکدست، برای کشاورزی یا بهبود خاک استفاده می‌شود.
فرآوری و پوساندن کود حیوانی

کود زیستی هوکر و تاثیر بینظیر آن در پوساندن کود حیوانی

استفاده از کود زیستی هوکر در فرآیند پوساندن کود حیوانی به شکل چشمگیری اثربخشی دارد. وقتی قصد دارید از این محلول بهره‌برداری کنید، تقریباً ۲۵٪ حجم کود را با مواد سلولزی مانند کاه و کلش ترکیب کنید.

همچنین، می‌توانید با اضافه کردن کود اوره به میزان ۱ به ۲۰۰ از حجم کل کود، کود را به صورت لایه‌ای با ارتفاع کمتر از ۱ متر روی زمین پهن کنید.

سپس محلول هوکر را با آب به نسبت ۲۰۰ به ۱ مخلوط کرده و روی کود اسپری کنید، و در همین زمان مطمئن شوید که تمام قسمت‌های کود با این محلول تماس داشته باشند.

در صورت نیاز، مقدار آب را افزایش دهید و سپس با یک پوشش پلاستیکی روی کود را پوشانده و به مدت دو هفته در جای خنک نگه دارید تا فرآیند پوساندن آغاز شود.

این فرآیند را پس از دو هفته دوباره انجام دهید تا در نهایت کود به طور کامل در طول یک ماه پوسیده شود. کود پوسانده‌شده رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه دارد و بدون بوی نامطبوع است.

با استفاده از محلول هوکر، فرآیند پوساندن کود با سرعت بیشتری انجام می‌شود. این محلول را می‌توانید از فروشگاه‌های متخصص تهیه کنید.

کود زیستی هوکر

مزایای استفاده از کود زیستی

مزایای استفاده از کود زیستی هوکر برای پوساندن کود حیوانی شامل موارد زیر است:

  • ارتقاء ماده آلی خاک در مدت دو سال
  • افزایش تعداد موجودات خاکی مثل کرم‌های خاکی و باکتری‌های مفید
  • بهبود ویژگی‌های خاک و شرایط محیطی برای رشد ریشه
  • تسهیل در تجزیه مواد آلی و جذب آن‌ها توسط گیاه
  • افزایش جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید در ریشه
  • کاهش رشد باکتری‌های آسیب‌رسان
  • پشتیبانی از تولید محصولات طبیعی با استفاده اقتصادی
  • تقویت فتوسنتز در گیاهان
  • بهبود کیفیت و مقدار محصول
  • افزایش مواد غذایی مانند ویتامین‌ها و آنزیم‌ها در محصول و در نتیجه بهبود طعم
  • تنظیم سطح اسیدیته خاک و در نتیجه جذب بهتر مواد مغذی توسط گیا

پوساندن کود حیوانی با زئولیت

آیا شما هم از کسانی هستید که به تازگی با وعده‌هایی در مورد استفاده از زئولیت برای پوسیده کردن کود دامی آشنا شده‌اند؟ زئولیت یک ماده معدنی با توانایی‌های جذبی است که در بسیاری از برنامه‌های کشاورزی به چشم می‌خورد. اگرچه این ماده خواص تغذیه‌ای خاصی دارد، اما به تنهایی نمی‌تواند به پوساندن کود کمک کند.

علاوه بر این، استفاده از زئولیت یا همان زئوپتاس برای همه نوع خاک مناسب نیست. یکی از ویژگی‌های برجسته زئولیت قابلیت جذب آب و چسبندگی بالایی است که دارد. بنابراین، استفاده از آن در خاک‌هایی که بافت آن بیشتر از 35% از رس تشکیل شده، ممکن است باعث چسبندگی زیادی از خاک شود.

چرا این موضوع مهم است؟ خواص چسبنده خاک می‌تواند جلوی نفوذ هوا به خاک را بگیرد، و در نتیجه ممکن است ریشه‌ها پوسیده شوند، خطر بیماری‌های ریشه‌ای افزایش یابد و در طولانی مدت به مرگ محصول منجر شود.

با این حال، اگر خاک شما بافت شنی دارد، استفاده از زئولیت ممکن است برای شما مفید باشد.

پوساندن کود مرغی با EM

استفاده از باکتری EM در پوسیده کردن کود همراه با استفاده از کود مرغی مایع یکی از روش‌های اقتصادی و موثر در تولید کود است. باکتری EM با ویژگی‌های تجزیه‌کننده‌اش می‌تواند کود را به شکل مطلوب تبدیل کند.

برای استفاده از این روش، ابتدا 4 لیتر باکتری EM را در یک ظرف 1000 لیتری بریزید و به خوبی آن را هم بزنید. سپس، 4 لیتر کود مرغی مایع را به آن افزوده و هم زدن را ادامه دهید. مهم است که حرکت‌های ملایمی داشته باشید تا از تشکیل کف در محلول جلوگیری شود. پس از تهیه محلول، برای تامین رطوبت کود، از آن روی لایه‌های 50 سانتیمتری کود بپاشید. در پایان، کود را با یک پوشش مانند مشمّا بپوشانید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید تا از تجمع حرارت و افزایش فشار جلوگیری شود.

اگر به دنبال یک راه ارزان برای تهیه کود مرغی مایع هستید، می‌توانید از شیرابه کود مرغی جامد بهره ببرید. برای این منظور، 5 کیلو کود مرغی را در یک توری بگذارید و در حالت بقچه ببندید. سپس، آن را در یک بشکه 20 لیتری قرار دهید، بشکه را با آب پر کنید و درب آن را محکم ببندید. با ایجاد یک سوراخ کوچک روی در بشکه، اجازه می‌دهید تا فشار هوا خارج شود. پس از گذشت دو هفته، می‌توانید از شیرابه مرغی بهره‌برداری کنید.

پوساندن کود حیوانی با استفاده از گوگرد

برای تبدیل کود دامی به یک ماده غنی و مناسب، از ترکیباتی مانند کاه و کلش گندم یا جو، اوره (یک نوع کود شیمیایی با ترکیب ۴۶% نیتروژن) و گوگرد معدنی استفاده می‌شود. گوگرد معدنی، به دلیل خواص ضد قارچ و محافظت از کود در برابر حشرات، یک افزودنی بسیار مفید است. این ماده همچنین با کاهش اسیدیته (pH)، محیط را برای تولید کود بهینه می‌کند.

مخلوط تازه کود دامی معمولاً بوی زیادی دارد و می‌تواند جاذبی برای جذب حشرات و موجودات ریز باشد، بنابراین استفاده از گوگرد به عنوان یک واحد محافظتی ضروری است.

برای هر تن کود دامی، بهتر است حدود ۴۰ تا ۶۰ کیلو گوگرد، ۱۰ کیلو اوره، ۱۰۰ تا 150 کیلو کاه و کلش گندم یا جو استفاده شود. اولویت در انتخاب کود دامی با کیفیت بالا و با رطوبت حدودی ۱۵ درصد است.

پس از انتخاب مواد مناسب، همه آنها را به دقت با یکدیگر مخلوط کنید. کاه و کلش را به عنوان بستر اولیه در قسمت مرکزی محل پوساندن قرار دهید، سپس کود دامی و سایر افزودنی‌ها را اضافه کنید. پس از مخلوط کردن به طور کامل، مخلوط را برای دو هفته به حالت استراحت درآورید.

یکی از مراحل مهم درپوساندن کود حیوانی، هوادهی مناسب است. میکروب‌ها برای رشد نیاز به هوا و رطوبت مناسب دارند. بعد از دو هفته، مخلوط به شکل لجن‌واره تغییر می‌یابد، اما باید مراقب باشیم که آن را بیش از حد نگذاریم.

با استفاده از دماسنج، دمای مخلوط را روزانه چک کنید. هنگامی که به ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، برای خنک کردن آن، می‌توانید از ماسه بادی (۱۵ تا ۳۰ درصد از مخلوط) استفاده کنید.

پس از پایان فرآیند پوساندن کود حیوانی و تثبیت دما، می‌توانید نمونه‌ای از کود را برای آزمایش و تعیین میزان عناصر در آن به آزمایشگاه بفرستید. این کمک می‌کند تا موادی که کم هستند را شناسایی و در نیاز، به مخلوط اضافه کنید.

نکات مهم هنگام پوساندن کود حیوانی

موضوعتوضیحات
مدت زمان لازمقبل از کاشت، حداقل 2 تا 3 ماه مورد نیاز است.
رطوبترطوبت باید در حدود 40% باقی بماند. کود نباید خشک شود.
دمای مناسبحدود 45 درجه سانتی‌گراد است. حرارت بیش از 55 درجه عناصر مفید کود را از بین می‌برد.
ماسه بادیبه عنوان زهکش و عایق استفاده شود، خصوصاً برای خاک‌های رسی.
گوگرد5% وزن کود
باکتری تیوباسیلوس10% وزن گوگرد
کاه و کلش گندم10 تا 15% وزن کود
اوره5 تا 7% وزن کود
هوادهیهر 14 روز با لودر یا تراکتور هوادهی کنید تا حرارت کاهش یابد و کود یکدست شود.
استفاده از ماسه بادیمی‌توانید برای زهکشی زیر کود و به جای پلاستیک برای پوشش کود از آن استفاده کنید. این روش حشرات و کرم‌ها را محدود می‌کند.
نکات مهم هنگام پوسیده کردن کود دامی

تهیه کمپوست از کود گوسفندی

برای تهیه کمپوست از کود گوسفندی، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

  1. آماده‌سازی کود گوسفندی: برای شروع، نیاز است که کود گوسفندی را خشک کنید. کود موثر باید دارای حدود ۵۰ تا ۶۵ درصد رطوبت باشد.
  2. کاهش رطوبت کود: دو روش برای کاهش رطوبت وجود دارد: استفاده از ماشین‌های خشک‌کن در مقیاس‌های بزرگ و افزودن مواد جاذب آب مانند پوسته گندم به کود
  1. توده‌بندی کود: پس از کاهش رطوبت، کود خشک‌شده را در یک توده قرار دهید و مواد دیگر نیتروژن‌دار مانند کاغذ را به آن اضافه کنید.
  2. نظارت بر دما: در هفته اول، دمای کود باید به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد. این دما نشان‌دهنده فعالیت میکروبی مناسب در کود است.
  3. مخلوط کردن منظم: برای تسریع در فرآیند کمپوست‌سازی، توده کود باید به‌طور منظم مخلوط شود.
  4. بررسی دما: پس از گذشت چند هفته، اگر دمای کود به بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد، توده کمپوست باید کاملاً مخلوط و برگردانده شود.
  5. تعیین زمان کمپوست‌سازی: وقتی دمای کمپوست به کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد، این نشان‌دهنده آماده‌شدن کمپوست است. موقعیت مثالی زمانی است که دما تغییرات چشمگیری نداشته باشد.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید کود گوسفندی خود را به یک کمپوست با کیفیت تبدیل کنید.

ضدعفونی کود حیوانی

اگر نیاز به ضدعفونی کود حیوانی وجود داشته باشد، چندین روش موجود است:

  • پوساندن: این فرآیند، که در آن باکتری‌ها مواد آلی را تجزیه می‌کنند، به کاهش عوامل آلوده‌کننده در کود حیوانی کمک می‌کند.
  • درمان شیمیایی: با استفاده از موادی مانند اوره، کودهای زیستی یا گوگرد، می‌توان کود حیوانی را ضدعفونی کرد.

و در موارد صنعتی که از تجهیزات خاص نیاز است، دو روش متداول عبارت‌اند از:

  • پالایش با آب: کود حیوانی با آب مخلوط شده و از طریق فیلترها یا سیستم‌های تصفیه گذرانده می‌شود تا آلاینده‌ها حذف گردند.
  • پردازش حرارتی: کود حیوانی در دماهای بالا نگهداری می‌شود تا عوامل آلوده‌کننده موجود در آن از بین بروند.

پوساندن کود حیوانی به روش سنتی یکی از اقداماتی است که از قدیم توسط کشاورزان انجام می‌شده‌است. این روش به وسیلهٔ فرآیندهای بیولوژیکی و در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌ها روی مواد آلی کود دامی، موجب تجزیه آن می‌شود. در این فرآیند، مواد آلی کود به مواد معدنی تبدیل شده و برای گیاهان قابل جذب می‌شود. در زیر به توضیح مراحل پوساندن کود دامی به روش سنتی می‌پردازیم:

۱. جمع‌آوری و آماده‌سازی کود:
کود دامی (مانند برگ، کود گاوی، کود مرغی و غیره) را جمع‌آوری کنید.

۲. ساخت توده کود:
کود جمع‌آوری شده را در یک مکان مناسب و روی زمین توده‌ای به ارتفاع حدود ۱ تا ۲ متر تشکیل دهید. اگر می‌توانید، به کود برگ خراطین یا مواد سلولزی دیگری اضافه کنید تا به فرآیند تجزیه کمک کنید.

۳. مرطوب سازی:
کود باید مرطوب نگه داشته شود، اما نباید خیس باشد. شما می‌توانید با استفاده از آب، کود را مرطوب نگه دارید.

۴. تهویه:
برای فعالیت میکروارگانیسم‌ها نیاز به اکسیژن داریم. به همین دلیل، هر چند روز یک‌بار با چنگال یا ابزار دیگری کود را برگردانید تا تهویه مناسبی داشته باشد.

۵. پوشش:
برای حفظ رطوبت و جلوگیری از نفوذ مواد غیرمطلوب، شما می‌توانید روی توده کود یک پوشش پلاستیکی یا پارچه‌ای بگذارید.

۶. مراقبت و نظارت:
در طول فرآیند پوساندن، دمای توده کود افزایش می‌یابد. این نشان‌دهنده فعالیت میکروارگانیسم‌ها و تجزیه مواد آلی است. دمای واحد پوسانده باید بین ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد باشد.

۷. اتمام فرآیند پوساندن:
پس از ۲ تا ۶ ماه، بسته به شرایط و مواد استفاده شده، کود دامی کاملاً پوسیده و آماده استفاده خواهد بود. کود پوسانده‌شده رنگ قهوه‌ای تیره دارد، بافت نرم و خاکی دارد و بوی ملایمی دارد که به خاک یادآور می‌شود.

از کود پوسیده به عنوان یک افزودنی خاک یا کود طبیعی برای گیاهان خود استفاده کنید. این کود حاوی مواد مغذی زیادی است که می‌تواند به رشد گیاهان کمک کند و خاک را غنی‌سازی نماید.

روش پوساندن کود گاوی برای پسته

پوساندن کود گاوی برای کاشت پسته، نقش مهمی در تامین مواد مغذی طبیعی برای این درخت میوه دارد. استفاده از کود حیوانی پوسیده به جای کود تازه می‌تواند ریسک وجود مواد مضر و بیماری‌های خاکی را کاهش دهد. در ادامه روش پوساندن کود گاوی برای استفاده در کاشت پسته آورده شده است:

  1. انتخاب محل مناسب: یک محل خشک و مناسب را برای تجمیع کود گاوی انتخاب کنید. باید از قرار گرفتن کود در محل‌هایی که آب و هوای بسیار مرطوب است خودداری کرد.
  2. ترکیب با مواد آلی: کود گاوی را با منابع دیگری از مواد آلی مانند کاه و کلش یا برگ درختان مخلوط کنید. این کمک می‌کند تا فرایند پوسیدگی سریع‌تر انجام شود.
  3. رطوبت: مطمئن شوید که کود دارای رطوبت مناسبی باشد. کود نباید خیلی خیس باشد، ولی باید به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد تا فرایند پوسیدگی انجام شود.
  4. تهویه: فرآیند پوسیدگی نیاز به تهویه مناسب دارد. هر چند هفته یکبار، با یک چنگال یا ابزار دیگر، توده کود را برگردانید تا از تهویه مناسبی برخوردار شود.
  5. پوشش: کود را با یک طبقه پلاستیک یا زیرپوش چوبی پوشانده و از تماس مستقیم با نور خورشید جلوگیری کنید.
  6. زمان: فرآیند پوسیدگی ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. کود پوسیده معمولاً رنگ قهوه‌ای تیره دارد، بدون بوی نامطبوع و با یک بافت خرد شده.
  7. از نظر سلامتی: قبل از استفاده، نمونه‌ای از کود پوسیده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ میکروارگانیسمی بیماری‌زا وجود ندارد.

هنگام استفاده از کود گاوی پوسیده در باغ پسته، اطمینان حاصل کنید که آن را به خوبی در خاک دفن کنید. این کمک می‌کند تا مواد مغذی به تدریج و بدون خطر سوختگی به گیاهان منتقل شود. این روش همچنین موجب کاهش خطر آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود.

کود گاوی اسیدی است یا قلیایی

کود گاوی می‌تواند به نسبت اسیدی باشد، اما درجه اسیدیته یا قلیاییت آن بستگی به تغذیه دام، نوع خاکی که دام بر روی آن مرتع چرا می‌کند، و سایر شرایط محیطی دارد.

بطور کلی، کود گاوی تازه معمولاً دارای pH میان 6.5 تا 8 است، که به نسبت معتدل تا قلیایی به نظر می‌رسد. اما با پوسیدگی و تجزیه کود، این مقدار ممکن است تغییر کند و به سمت اسیدی‌تر شدن برود.

وجود مواد آلی در کود گاوی می‌تواند باعث شود که خاک، در صورت استفاده از این نوع کود، به سمت معتدل یا حتی اسیدی شود، به ویژه اگر خاک از قبل قلیایی باشد. این تغییرات pH می‌توانند بر روی جذب عناصر مغذی توسط گیاهان تأثیر گذار باشند.

بنابراین، هنگام استفاده از کود گاوی، توصیه می‌شود که بصورت دوره‌ای pH خاک را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز به تنظیمات لازم بپردازید.

راه تشخیص کود حیوانی تقلبی از اصلی

تشخیص کود حیوانی تقلبی از اصلی امری است که برای تضمین کیفیت محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک و گیاهان بسیار مهم است. توجه به این موضوع که مراحل پوساندن کود حیوانی به درستی انجام شده باشد بسیار مهم است. در زیر به چگونگی تشخیص کود حیوانی اصلی از تقلبی پرداخته‌ام:

۱. رنگ و ظاهر:

کود حیوانی اصلی معمولاً رنگ قهوه‌ای تیره دارد ولی کودهای تقلبی ممکن است رنگ‌های نامعمول داشته باشند.

ظاهر کود اصلی یکنواخت است و دانه‌های بزرگ یا مواد غیرمرتبطی در آن مشاهده نمی‌شود.

۲. بو:

کود حیوانی اصلی باید بوی خاص و طبیعی داشته باشد. اگر بوی شیمیایی یا نامعمولی از آن بپیچد، ممکن است تقلبی باشد یا مواد اضافی دارد.

۳. محتوا:

کود اصلی حاوی مواد مغذی طبیعی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. با آزمایش‌های خاک می‌توان میزان این مواد را مشخص کرد.

۴. واکنش با آب:

هنگامی که کود حیوانی در آب قرار می‌گیرد، باید به آرامی حل شود. اگر واکنش ناخواسته یا فوران‌آمیزی ایجاد شود، ممکن است کود شیمیایی‌ها یا مواد دیگری داشته باشد.

۵. قیمت:

کودهای با کیفیت معمولاً قیمت بیشتری دارند. اگر قیمت یک کود خیلی پایین باشد، ممکن است کیفیت آن مشکوک باشد.

۶. بسته‌بندی و برچسب:

بسته‌بندی‌های حرفه‌ای و اطلاعات دقیق بر روی برچسب اغلب نشان‌دهنده محصولات با کیفیت است. اگر اطلاعات مبهم یا نادرستی روی برچسب دیدید، مراقب باشید.

۷. توصیه‌ها و نظرات:

نظرات دیگر کشاورزان و خریداران قبلی می‌تواند منبع خوبی برای تشخیص کود اصلی باشد.

۸. آزمایشگاه:

شما می توانید نمونه کود را به آزمایشگاه معتبر بفرستید تا ترکیبات آن مشخص شود.

در نهایت، همیشه از فروشندگان معتبر خرید کنید و در مواقعی که مشکوک به کود می‌شوید، از کارشناسان کشاورزی یا موسسات آزمایشگاهی کمک بگیرید.

بهترین زمان استفاد از کود دامی

استفاده از کود دامی به درستی می‌تواند به بهبود خاصیت‌های خاک و افزایش بهره‌برداری گیاهان از مواد مغذی کمک کند. بهترین زمان برای استفاده از کود دامی بستگی به نوع گیاه، شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های خاص کود دارد. با این حال، برخی نکات کلی در مورد بهترین زمان برای استفاده از کود دامی وجود دارد:

  1. قبل از کاشت: استفاده از کود دامی به عنوان یک تغذیه‌دهنده پایه قبل از کاشت یکی از بهترین زمان‌ها است. کود را به خاک برداشته و مخلوط کرده و آن را بگذارید تا چند هفته در خاک جذب شود قبل از اینکه گیاهان کاشته شوند.
  2. پس از برداشت: برای بسیاری از گیاهان، استفاده از کود دامی پس از برداشت محصول نیز ممکن است. این کمک می‌کند تا خاک برای فصل بعدی آماده شود.
  3. در طول فصل رشد: اگر گیاهان نیاز به مواد مغذی اضافی دارند، می‌توانید کمی کود دامی را در طول فصل رشد به خاک اضافه کنید. با این حال، مطمئن شوید که کود به خوبی پوسیده شده است تا خطر سوختگی گیاهان را کاهش دهید.
  4. در فصل‌های گرم: استفاده از کود دامی در فصل‌های گرم ممکن است موجب تولید گاز آمونیاک و از دست رفتن نیتروژن شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در فصل‌های گرم از کود دامی استفاده کنید، بهتر است از کود پوسیده استفاده کنید.
  5. از کود تازه با احتیاط استفاده کنید: اگر قصد استفاده از کود دامی تازه دارید، از آن در فواصل زمانی مناسب و دور از گیاهان حساس استفاده کنید. کود تازه ممکن است حاوی مواد مغذی بسیار بالا باشد که می‌تواند به گیاهان آسیب بزند.
  6. در نظر گرفتن فصل‌های بارندگی: استفاده از کود دامی قبل از فصل بارندگی می‌تواند به جذب بهتر مواد مغذی توسط خاک کمک کند. ولی مطمئن شوید که بارش‌های سنگین مواد مغذی را از خاک نمی‌برند.

با توجه به موارد فوق، بهتر است همیشه با توصیه‌های مربوط به نوع گیاه، نوع خاک و شرایط محلی خود مطمئن شوید که در چه زمانی از کود دامی استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا باید کود حیوانی را پوسانده کرد؟

پوساندن کود حیوانی باعث کاهش مواد آلوده‌کننده مانند باکتری‌های بیماری‌زا، بذرهای علف‌های هرز و مواد سمی می‌شود. همچنین، پوسانده شدن کود باعث می‌شود مواد مغذی بهتر و با نرخ مناسب‌تری به گیاهان منتقل شوند.

چقدر زمان لازم است تا کود حیوانی کاملاً پوسیده شود؟

پوساندن کود حیوانی معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد اما این مدت زمان ممکن است بسته به شرایط محیطی و روش‌های استفاده شده تغییر کن

چگونه می‌توان فهمید که کود حیوانی کاملاً پوسیده شده است؟

اگر مراحل پوساندن کود حیوانی به درستی انجام شود کود کاملاً پوسیده دارای رنگ تیره، بافت خرد شده و بوی خاک است. همچنین، دیگر حرارت نمی‌دهد و باکتری‌های بیماری‌زا در آن کاهش یافته‌اند.

پوساندن کود حیوانی باعث کاهش مقدار نیتروژن در آن می‌شود؟

بله، در طی فرآیند پوسیدگی، بخشی از نیتروژن به شکل گازی آزاد می‌شود و از بین می‌رود.

آیا کود حیوانی پوسیده بوی بدی دارد؟

نه، کود حیوانی که به درستی پوسیده شده باشد بوی خاک و مواد آلی پوسیده می‌دهد و بوی ناخوشایندی ندارد.

آیا استفاده از کود حیوانی تازه برای گیاهان مضر است؟

کود حیوانی تازه ممکن است باکتری‌های بیماری‌زا، بذرهای علف‌های هرز و مواد سمی دیگری داشته باشد. همچنین، اگر به مقدار زیاد استفاده شود، ممکن است باعث سوختگی گیاهان شود.

چه فرقی بین کود حیوانی تازه و پوسیده وجود دارد؟

کود حیوانی پوسیده مواد مغذی خود را به تدریج و با نرخ مناسب‌تری به گیاهان منتقل می‌کند، خطر سوختگی گیاهان را کاهش می‌دهد، بوی ناخوشایند کمتری دارد و مواد آلوده‌کننده کمتری دارد.

چگونه می‌توان کود حیوانی را در خانه پوسانده کرد؟

ا قرار دادن کود حیوانی در یک توده و اضافه کردن مواد آلی مانند برگ‌ها یا خاک و همچنین تامین هوای کافی و نگه داشتن آن در دمای مناسب، می‌توان کود حیوانی را پوساند.

چه موادی را می‌توان به کود حیوانی اضافه کرد تا فرآیند پوسیدگی را تسریع کند؟

موادی مانند برگ‌ها، خاک، کود گیاهی و مواد دیگری که حاوی میکروارگانیسم‌ها هستند می‌توانند فرآیند پوسیدگی را تسریع کنند.

منابع :

extension.ncsu.edu


منتشر شده

در

, ,

دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “روش پوساندن کود حیوانی”

  1. کشاورز موفق

    روش پوساندن کود حیوانی با اوره چه طوری هست؟

    1. کارشناس کشاورزی

      سلام کشاورز موفق عزیز

      استفاده از اوره به فرآیند تجزیه کمک می‌کنه و باعث افزایش نیتروژن در کود می‌شه.
      برای چگونگی استفاده از اون مقاله رو مطالعه کنید.

  2. میرمیرانی

    پوساندن کود دامی به روش سنتی هم خوبه؟

    1. کارشناس کشاورزی

      سلام میرمیرانی عزیز
      همه ی روش های پوساندن کود دارای معایب و همچنین مزایای مختلفی هستند، اما انتخاب بهترین روش به شرایط و نوع کود شما بستگی دارد.
      مطالعه مقاله میتونه به شما در انتخاب کود کمک کنه.

  3. محمد حسین زاده

    سلام میشه گود را با ماسه بادی واوره وگوگرد و برگ مخلوط کرد و هنگام مخلوط کردن به آن مخلوط آب وهوکر پاشید ؟یا پس از مخلوط کردن روی آن آب و هوکر پاشید؟یا اینکه که اوره وگوگرد را بدون هم زدن به خاک اضافه کرد و روی آن لایه ای از ماسه بادی پوشاند و آب اضافه کرد مهندس کدام روش بهتر است ممنون میشم پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *