پدیلانتوس

پدیلانتوس یا گل ستون فقرات شیطان

سال‌ها پیش وقتی می‌خواستم به خانه مادر‌بزرگم سر بزنم؛ داخل کوچه مادربزرگم به تکه چوبی برخوردم که زیگزاگی شکل و خیلی جالب بود؛ برش داشتم، وقتی داخل خانه رفتم این چوب متفاوت را داخل گلدان پتوس مادربزرگم فرو کردم.

بعد از چند هفته‌ای این چوب خشک، اروم اروم سبز شده بود و تبدیل به گلی زیبا با ظاهری خاص شد. حس عجیبی به این گل پیدا کردم و واقعاً اون گل رو عاشقانه دوست داشتم.

اون زمانا اسم گل رو نمی‌دونستم و نتونستم اسم گل رو بفهمم. تا اینکه مدت‌ها بعد به گلخانه‌ای رفتم و مثل اون گل رو دیدم. فهمیدم اسم عجیبی به‌نام ستون فقرات شیطان داره.

امروز که اسم گل پدیلانتوس (ستون فقرات شیطان) رو میدونم. تصمیم گرفتم به بهترین شکل تحقیق کنم و مقاله کاملی در مورد این گل بنویسم.

(البته با تیم تحقیقاتی پسته رفسنجان قصد این رو داریم که موضوع رشد قلمه پدیلانتوس بعد از خشک شدن رو مورد برسی قرار بدیم.)

در این مقاله از سایت کشاورزی زنده قصد داریم در مورد گل پدیلانتوس صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی گل ستون فقرات شیطان

گیاه پدیلانتوس به‌خاطر شکل و شمایل عجیبی که دارد. با نام های زیگ زاگی و ستون فقرات شیطان معروف است. بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی قاره آمریکا هست.

گلی سمی به شمار می‌رود که در دسته گیاهان گوشتی (سالکونت‌ها) قرار می‌گیرد. گل ستون فقرات شیطان رنگ‌های مختلفی در گروه رنگ‌های سبز دارد.

رنگ‌های ابلق آن نیز موجود هستند و در برخی از موارد لبه‌ برگ‌‌های گل زیگزاگی به قرمز می‌گراید و به‌اصطلاح لب ماتیکی می‌شود.

این گل در ابعاد و اندازه‌های مختلف، از بیست‌سانتی متر تا دو متر موجود هست.

نکات و شرایط نگهداری پدیلانتوس

در ادامه به آنچه لازم است در مورد نگهداری از گیاه ستون فقرات شیطان بدانیم اشاره می‌کنیم

روش آبیاری

گل ستون فقرات شیطان ساقه و بدنه گوشتی دارد و مثل بیشتر گیاهان گوشتی آب را در خود ذخیره می‌کند. این‌گونه گیاهان برای‌آنکه گل آسیب نبیند، می‌بایست زمانی به آن‌ آب بدهیم که روی خاک سه تا چهار سانتی‌متر خشک شده باشد.

اگر بخواهیم به صورت خیلی حرفه‌ایی آن را آبدهی کنیم. می‌توانیم از روش آبیاری پایین به بالا استفاده کنیم. (گلدان را درون ظرفی پرازآب قرار دهیم تا خاک با موئینگی، رطوبت مورد نیاز را کسب کند)

نور

بهترین شکل نور‌دهی به گل پدیلانتوس، نور ملایم و فیلتر شده است.

اگر زمانی سوختگی در برگ‌ها رو مشاهده کردیم؛ یعنی نور بیش از اندازه به گل می‌رسد. می‌بایست جای گل را عوض کنیم یا نوری که به آن می‌رسد را فیلتر کنیم.

رطوبت

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم. گل زیگزاگی بومی مناطق استوایی است؛

این یعنی هر چه رطوبت بیشتری فراهم کنیم، برای گل بهتر است و برای این امر می‌توانیم از غبار‌پاشی یا بخور سرد استفاده کنیم.

دمای مناسب پدیلانتوس

زمانی که بوم و زیستگاه گل ستون فقرات شیطان را مورد برسی قرار می‌دهیم؛ به این نتیجه می‌رسیم که دمای مناسب این گل بالاتر از15 و کم‌تر از 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. (℃15 – ℃30) که نشان‌دهنده مقاوم بودن این گیاه برای شرایط دمایی هست.

کوددهی

بهتر است برای کود دادن به ستون فقرات شیطان از کودهای متعادل مایع در آب استفاده کنیم.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیاهان گوشتی (سالکونت‌ها) ان پی کا (12-12-36) است. این کود با پتاس بالا باعث گل دادن و رشد پدیلانتوس می‌شود. کودهای (10-52-10) نیز می‌توانند برای گل زیگزاگ مؤثر باشند.

نکته مهم برای این گل، به‌اندازه کود دادن است؛ در صورتی که بیش‌از‌ اندازه کود بدهیم، گل به آسانی پژمرده می شود ونیاز به درمان پیدا می کند. پس نوبتِ کوددهی را بلند‌مدت انتخاب کنیم.

شرایط محیطی بسته به فصل

در جدول زیر نکاتی که برای نگهداری گل زیگزاگی نسبت تغیرات آب‎‌وهوایی در فصل های مختلف نیاز هست؛ آورده شده.

فصلمحل نگهداریشرایط دمایینوررطوبت
بهار و تابستاندر تابستان، می‌توانید گلدان را به تراس یا بالکن ببرید. در بقیه زمان‌ها، پدیلانتوس را باید روی طاقچه غربی یا روی پایه‌ای در فاصله 1 متری از پنجره جنوبی نگهداری کرد.بهترین دما 23 تا 26 درجه سانتیگراد می‌باشد.این گیاه به نور روشن اما پراکنده نیاز دارد. باید از نور مستقیم خورشید محافظت شود.در گرما، پدیلانتوس باید هر روز غبارپاشی شود، اما نه به‌وفور. همچنین می توانید برگ‌های آن را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید. توصیه می‌شود ظروف پر از آب را در نزدیکی گلدان قرار دهید.
پاییز و زمستانآستانه پنجره غربی یا شرقیمطلوب است که دماسنج از +15 درجه سانتیگراد پایین نیاید
پدیلانتوس به نور اضافی نیاز دارد. مدت‌زمان روشنایی روز در این مدت حداقل 10 ساعت است  
 گیاه پدیللانتوس باید دور از وسایل گرمایشی نگهداری شود.
شرایط محیطی بسته به فصل

تعویض گلدان

در عوض‌کردن گلدان ستون فقرات شیطان باید مراقب باشیم؛ فقط زمانی اقدام به تعویض گلدان کنیم که پدیلانتوس در شرایط تعویض گلدان باشد. در غیر این صورت به این گل آسیب می‌زنیم.

زمان تعویض گلدان زیگزاگ زمانی است که آن‌قدر پاجوش زده باشد؛ که دیگر جایی برای پاجوش جدید نداشته باشد.

اگر شاهد پوسیدگی ریشه و برگ‌های این گل بودیم به رنگ ریشه‌ها نگاه کنیم؛ اگر رنگ آنها زرد بود خوب است و مشکلی ندارد. اما اگر رنگ ریشه‌ها قهوه‌ای شده بود؛ به‌احتمال زیاد خاک گلدان کپک‌زده و خاک باید تعویض شود.

هرس‌کردن

حتماً و حتماً می‌بایست برگ‌ها و شاخه‌های زرد و پژمرده را از پدیلانتوس جدا کنیم.

می‌بایست شاخه‌ها از قسمت سبز بریده شود؛ چون اگر از قسمت‌های زرد بریده شود احتمال این وجود دارد که علتِ زردی، باکتری‌ و مریضی‌ها در ساقه باشد. می بایست به‌صورت کامل جدا شود تا ریشهِ خرابی این گل از بین برود.

در نظر داشته باشید که هرس شاخه‌های گل ستون فقرات شیطان برای رشد و نگهداری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

نحوه‌ی تکثیر ستون فقرات شیطان

تکثیر گل زیگزاگی بسیار آسان هست و به سه روش استفاده از پاجوش، قلمه و بذر صورت می‌گیرد.

پاجوش

بهترین روش برای تازه‌کارها، استفاده از پاجوش پدیلانتوس است. می توان به آسانی پاجوشی از این گل همراه با ریشه جدا نمود درون خاک مناسب کشت اولیه قرار داد.

ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت همراه با اندکی کمپوست می‌تواند خاک خوبی برای کشت قلمه این گل باشد و تا زمان ریشه دهی کامل می‌بایست خاک را مرطوب نگه نداشت.

موضوع استریلیزه کردن خاکِ‌ کشت فراموش نشود؛ که می‌توان از انواع قارچ‌کش‌ها استفاده نمود.

قلمه گل پدیلانتوس

از محاسن گل ستون فقرات شیطان به‌سرعت ریشه دادنِ قلمه آن است. که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم؛ در ادامه روش کامل تکثیر از قلمه را می‌آوریم.

ده‌سانتی متر یا بیشتر از ساقه را با قیچی یا کاترِ کاملاً استریلیزه شده جدا می‌کنیم.
سپس محل‌های بریده شده از گل را به قارچ‌کش آغشته می‌کنیم تا گل مریض نشود.
بعد از آماده‌کردن قلمه می‌توان همانند پاجوش که پیش‌تر توضیح دادم عمل‌کرد تا به قوام ریشه برسد.

و یا می‌توان آن را درون آب قرار داد تا ریشه بزند و بعد ریشه‌زایی به خاک منتقل کرد که در این روش نسبت به روش در خاک گذاشتن مستقیم کمی زودتر ریشه می‌دهد.
فراموش نشود زمانی که قلمه را با ریشه یا بدون ریشه وارد خاک می‌کنیم؛ به خاک قارچ‌کش بدهیم تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

بذر گل زیگزاگی

گیاه ستون فقرات شیطان در شرایط مساعد بعد از مدتی گل می‌دهد؛ اما اگر می‌خواهیم از آن بذر بگیریم؛ می‌بایست آن را دستی گردافشانی کنیم تا به بذر برسیم.

از همین جهت استفاده از بذر برای تکثیر اندکی سخت است و دو روش قبلی بیشتر توصیه می‌شوند.

آیا گل ستون فقرات شیطان سمی است؟

گیاه پدیلانتوس سمی تلاقی می‌شود؛ به این معنی که اگر خورده شود؛ باعث حالت تهوع و سوءهاضمه می‌شود و باید از دسترس حیوانات خارج شود.

شیره و سمقی که زمان بریدن از این گل خارج می‌شود نیز به‌شدت حساسیت‌زا بوده و در صورت تماس با دست می‌بایست آن را بشوییم تا باعث جوش یا آکنه پوستی نشود.

این گل با اینکه در دسته گیاهان سمی قرار می‌گیرد؛ از آن در صنعت داروسازی استفاده می‌شود و با گرفتن سمق آن و پالایش‌کردن در آزمایشگاه‌ها، از آن در داروسازی استفاده می‌شود. اما استفاده دارویی از این گل به صورت خانگی کاری احمقانه و خلاف منطق است.

بیماری‌ها و آفات گیاه زیگزاگی

هنگام خرید باید گیاه را به‌دقت بررسی کنیم. اگر لکه‌ها، علائم چسبنده و نقاط کوچکی روی آن وجود دارد؛ آن گل را نخریم.

 با رعایت تمام قوانین، مراقبت و نگهداری از این سالکولنت آسان است؛ به ندرت مورد حمله آفات و بیماری‌ها قرار می گیرد. اما اگر گیاهی در اتاق آلوده باشد، به‌احتمال زیاد پدیلانتوس نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در این صورت باید جدا شود و درمان شروع شود.

آفات یا بیماریعلائم عفونتاقدامات پیشگیرانهتوضیحات
پوسیدگی ریشهظهور لکه های قهوه ای تیره روی تیغه های برگ؛سیاه‌شدن ریشه‌ها و ساقه خشک‌شدن و ریزش برگهآبیاری صحیح؛استفاده از مخلوط خاک مناسب؛استریل کردن گلدان و خاک قبل از کاشت گیاه؛گردگیری خاک با گوگرد کلوئیدی؛آبیاری ساکولنت هر 2 هفته یکباردر مراحل اولیه بیماری، کافی است گلدان و خاک را جایگزین کنید. همچنین لازم است قسمت‌های پوسیده گیاه را با ابزار استریل برش دهید. در موارد پیشرفته، لازم است که پدیلانتوس را با محلول Gamair یا Alirin-B نیز پردازش کنید.
کنه عنکبوتیایجاد لکه‌های سفید و تارعنکبوت‌های نازک روی صفحات برگ.زردشدن و خشک‌شدن برگ‌هاحفظ رطوبت داخلی بالای 50 درصد؛تابش ساکولنت با لامپ کوارتز (2-3 دقیقه یک بار در هفته)؛سم‌پاشی گیاه با دم‌کرده بابونه دارویی  ابتدا باید گلدان را ضدعفونی کنید و برگ‌ها را با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. سپس باید ساکولنت و خاک را با فیتوورم یا ورمیتک اسپری کنید و با پلی‌اتیلن بپوشانید. همچنین توصیه می‌شود گیاه را با دم‌کرده غده سیکلامن، ریزوم قاصدک، پیاز و سیر 2 بار بافاصله 7 روز درمان کنید.
شتهپیچ‌خوردگی و تغییر شکل برگ‌ها؛ ظهور حشرات کوچک مایل‌به‌سبز یا زرد روی جوانه‌ها و بالای شاخه‌ها. تشکیل ترشحات شفاف چسبنده به شکل قطره   رطوبت مطلوب؛پخش روزانه در فصل گرما؛بازرسی منظم کارخانه؛اسپری ساکولنت با تزریق سیر، سوزن کاج یا مرکبات؛قراردادن گل‌های شاخه بریده دور از گیاهان داخل  برگ‌ها و شاخه‌های آسیب‌دیده باید قطع شوند و ساکولنت باید با تزریق فلفل آسیاب شده، سلندین و خرده‌های تنباکو درمان شود. علاوه بر این، می‌توانید به استفاده از مواد مخدر (آکتارا یا آکارین) متوسل شوید.
مگس سفید  زردشدن برگ‌ها؛ تشکیل یک درخشش براق غیرمشخص بر روی صفحات ورق؛ ظاهر حشرات سفید در حال پرواز و لاروهای قهوه‌ای‌رنگ  تهویه منظم محل؛برای گرفتن حشرات یک نوارچسب در نزدیکی گیاه آویزان کنید  صبح زود ساکولنت را با جاروبرقی درمان کنید و برگ‌ها را با محلول الکلی یا دم‌کرده سیر پاک کنید (این کار باید هر روز تکرار شود تا آفت از بین برود). همچنین توصیه می‌شود گیاه، گلدان و خاک را با Actellik یا Guapsin  اسپری کنید. استفاده مداوم از دستگاه بخور در طول هفته توصیه می‌شود.
شپشک آرد آلودتشکیل شکوفه سفید، شبیه به پشم پنبه؛ نازک شدن و انحنای ساقه‌ها  حفظ سطح مطلوب رطوبت در آپارتمان؛انجام بازرسی منظم از ساکولنت؛حذف به‌موقع شاخه‌های مرده و صفحات برگ؛پاک‌کردن برگ‌ها با یک اسفنج مرطوب؛اجرای آبیاری روزانه گیاه با فرچه دم‌اسب  پلاک را با یک مسواک آغشته به کف‌صابون تمیز کنید و برگ‌ها را با تنتور الکل بمالید. همچنین باید ساکولنت را با تانکر، روگور و فسفامید درمان کنید. توصیه می‌شود این داروها را به طور متناوب، هر 10 روز یک بار مصرف کنید. انجام حداقل 3 روش ضروری است. یک امولسیون روغنی باید روی برگ‌های پدیلانتوس اعمال شود (هر روغن گیاهی مخلوط با آب به نسبت 1:10)

سخن پایانی

نگهداری از تمامی گل‌های آپارتمانی نیازمند تجربه است؛ پدیلانتوس هم از این قاعده مستثنی نیست.
می‌بایست مدتی از گل‌ها نگهداری و مراقبت کنیم تا به خوبی نگهداری از گل‌ها را یاد بگیریم.
امیدوارم اطلاعاتی که با شما به اشتراک گذاشتیم مفید واقع شوند.


منتشر شده

در

,

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *